Ja w sprawie przetargów
Najnowsza nowela ustawy o zamówieniach publicznych znacznie rozszerza zakres zwolnień oraz określa katalog usług, do których nie będzie miała zastosowania znaczna część przepisów
Ja w sprawie przetargów
Najpewniej w grudniu wejdzie w życie nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych, którą przygotowała sejmowa komisja małych i średnich przedsiębiorstw
Ja w sprawie przetargów
Ile pieniędzy wolno wziąć zamawiającemu za formularz specyfikacji istotnych warunków zamówienia? Zgodnie z art. 34 ust. 4 Ustawy o zamówieniach publicznych cena za formularz specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie może przekraczać kosztów druku i przesłania do zainteresowanych oferentów. Oczywiście zamawiający może wziąć mniej, niż wynoszą te koszty, lub w ogóle zrezygnować z opłaty. Nie jest natomiast dopuszczalne, by opłata za formularz przekraczała koszt druku i wysyłki formularza. Ponieważ wielu przedsiębiorców skarżyło się na tego typu praktyki zamawiających, prezes Urzędu Zamówień Publicznych postanowił sprawdzić, jak wygląda przestrzeganie art. 34 ust. 4 ustawy. W tym celu specjaliści z UZP przeanalizowali 90 ogłoszeń zamieszczonych w Biuletynie Zamówień Publicznych (od 1 stycznia do 8 czerwca 1999 r.), w których podana była cena za formularz specyfikacji powyżej 300 zł. UZP zażądał od zamawiających informacji o sposobie kalkulacji ceny za formularz oraz informacji określającej, na jakim etapie jest aktualnie postępowanie. Okazało się, że w 58 przypadkach (69 proc. zbadanych spraw!) zamawiający w naganny sposób obliczyli cenę formularza specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Lista grzechów jest bardzo długa. W swoich kalkulacjach zamawiający brali pod uwagę, choć nie powinni byli tego robić, koszty m.in.: merytorycznego opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia, opracowania kosztorysów nakładczych wraz z przedmiarem robót, opracowania ślepego kosztorysu. W dwóch przypadkach, kiedy z uwagi na przedmiot zamówienia wymagane było wykonanie czynności przez specjalistów z określonej dziedziny, do ceny za formularz doliczano koszty wykonania aktualizacji mapy sytuacyjno-wysokościowej i koszty ręcznego przygotowania planu zagospodarowania terenu. Jeden z zamawiających, wyliczając cenę za formularz, dodał do niej koszt obsługi prawnej. Ponadto zamawiający doliczali do ceny formularza koszty materiałów biurowych typu teczki, skoroszyty, segregatory, a niekiedy - także wynagrodzenie etatowych pracowników technicznych czy pracowników z działów ekonomicznych oraz koszty korespondencji prowadzonej z oferentami w zakresie wyjaśnień dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia (w tym opłaty za korzystanie z faksu, opłaty za rozmowy telefoniczne). Niezgodne z prawem jest także przerzucenie na oferentów kosztów publikacji ogłoszenia o przetargu w prasie lokalnej czy krajowej. Niektóre kalkulacje ceny formularza specyfikacji zawierały pozycje bliżej nieokreślone, np.: wyliczenia własne, rezerwa, narzuty, koszty wydziałowe, koszty ogólne. UZP zwrócił uwagę, że w co czwartym zbadanym ogłoszeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych podana była cena za formularz wyższa, niż wynikało to z kalkulacji przedstawionej przez zamawiającego. Średnio zawyżano opłatę o ok. 13 zł, a w dwóch przypadkach różnica ta sięgała 50 zł. UZP wykrył też przypadek, gdy zamawiający podniósł cenę formularza z 500 zł (w ogłoszeniu) do 800 zł (przy zakupie specyfikacji istotnych warunków zamówienia). Dlaczego? Z powodu "małej liczby oferentów zainteresowanych realizacją zamówienia". Prezes UZP zwrócił uwagę zamawiającym, że naruszenie art. 34 ust. 4 Ustawy o zamówieniach publicznych może m.in. skutkować naruszeniem jednej z fundamentalnych zasad obowiązujących w postępowaniu o zamówienie publiczne - zasady powszechności, co w konsekwencji może prowadzić do naruszenia art. 138 ust. 1 pkt. 12 Ustawy o finansach publicznych i odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. UZP wyjaśnia, że w żadnym wypadku nie jest kosztem druku formularza: merytoryczne opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wynagrodzenie pracowników etatowych za jakiekolwiek czynności związane ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, koszt publikacji ogłoszenia w prasie, rezerwa, narzuty, koszty wydziałowe itd. Ponadto cena wynikająca z art. 34 ust. 4 dotyczy wyłącznie jednego egzemplarza formularza, a nie np. dziesięciu. Jeden z zamawiających całymi kosztami druku i przesłania formularzy obarczał każdą z zainteresowanych firm z osobna. Czy zamawiający może odrzucić ofertę firmy, która formularz specyfikacji istotnych warunków zamówienia uzyskała z drugiej ręki? Zamawiający nie ma takiego prawa. Ustawa o zamówieniach publicznych zobowiązuje firmę biorącą udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego do złożenia oferty zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. A skąd dana firma weźmie formularz, to jest jej sprawa. Zamawiający nie może umieścić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia odrębnego postanowienia, nakazującego firmom pobranie specyfikacji bezpośrednio u niego. Wprowadzenie takiego wymogu do specyfikacji może stanowić podstawę do złożenia protestu przez uczestników postępowania.
Ja w sprawie przetargów
O tym, że nie warto lekceważyć wymogów formalnych związanych z przetargami, przekonała się na własnej skórze pewna firma, która nie wpłaciła na czas tzw. wpisu od odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP).
Ja w sprawie przetargów
Do Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) wpływają co miesiąc setki pytań od przedsiębiorców i urzędników mających problemy z interpretacją niektórych przepisów ustawy o zamówieniach
Ja w sprawie przetargów
Do Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) wpływają setki pytań od przedsiębiorców i urzędników mających problemy z interpretacją niektórych przepisów Ustawy o zamówieniach publicznych.